Nieuwsbrieffragmenten

Zevenblad

zevenbladVerreweg de meeste eetbare wilde planten zijn te vinden in de achtertuin en in de berm. Niet spectaculair misschien, maar wel enorm handig. Op dit moment is het zevenblad te oogsten. Op de foto is te zien hoe spichtig het jonge blad nog is, voordat het zich helemaal ontvouwt. Zevenblad is rijk aan eiwitten, bètacaroteen (provitamine A), vitamine C, en mineralen, waaronder calcium, magnesium en ijzer. Het is frustrerend hoe weinig informatie er te vinden is over de voedingswaarde van zevenblad. Mocht iemand mij hier verder mee kunnen helpen, graag!Wel las ik dat ooit een Russische heilige 3 jaar op alleen maar zevenblad zou hebben geleefd, wat bijzonder interessant zou zijn als het waar is, en de goede naam van de plant de overlevering heeft overleefd… Het zou een prachtig voorbeeld zijn van hoe voedselrijk groene wilde planten zijn! Het jonge zevenblad, met glanzende bladeren, is heerlijk in salades. Het heeft de typische smaak van de schermbloemigen, met een samenspel van etherische oliën, die de plant een wat scherpe en aangenaam aromatische smaak kunnen geven. Proef eens een jong blaadje, en laat je inspireren door het eigen karakter.

Kiemplantjes van de klit

Kiemplantjes van de klit

De kiemplantjes op de foto komen van de grote of kleine klis of klit (Arctium Lapa en Arctium minus). Met een beetje geluk vind je ze nu (tot in het voorjaar) dichtbij de afstervende planten. Mocht je twijfelen, ga dan op zoek naar een kiemplant die al wat verder is, na de eerste twee kiemblaadjes verschijnen de ‘echte’ bladeren, en daaraan kun je de plant herkennen (zie linkerfoto hieronder). Ik vind alleen de kiemblaadjes lekker. Deze zijn vrij groot en stevig, en dat geeft ze een aangename bite. Eet ze bij voorkeur met worteltje en al. De grote klit is rijk aan vitaminen, mineralen en aminozuren, waaronder vitamine C, B1,2,3,6 en 12 (!), kalium, calcium, magnesium, ijzer, mangaan, silicium, koper, fosfor, natrium, selenium, zink en tin, en linolzuur en linoleenzuur. Klis is o.a. bloedzuiverend en ontgiftend, en antiseptisch bij huidproblemen. Genoeg redenen om op zoek te gaan naar deze plant, waarvan de kiemblaadjes hoge concentraties bevatten, of om een plant in de tuin tot bloei te laten komen, zodat je rijkelijk de kiemplantjes kunt oogsten. Een rijke voedingsbron in de wintermaanden!

Duindoorn Hippophaë rhamnoides

Duindoorn Hippophaë rhamnoidesDuindoorn vind je natuurlijk volop in de duinen, maar ook bij ons op Hof van Twello doen de planten het goed. De struik heeft weinig voedingsstoffen en water nodig. De vruchten zijn vanaf september rijp, en zijn ook nu nog goed te oogsten. 100 gram vruchtvlees bevat 100 tot 200 keer de dagelijkse dosis provitamine A (voor een volwassene), veel vitamine C, en o.a. B1 en B2, rutine, quercitine en andere flavonoiden, tannine, kalium, ijzer en mangaan. Overigens is een teveel aan vitamine A ook niet goed. Overdrijf dus niet met duindoorn, maar maak er gevarieerd gebruik van. De zaden bevatten vitamine E en etherische olie. De besjes gaan een reactie aan met metaal, verwerk ze dus alleen in glazen potjes en met roestvrij staal. De smaak van de bessen is friszuur, en met een gezonde zoetstof( zoals rauwe honing, agavediksap, rozijnen of gedroogde zuidvruchten) zijn ze helemaal lekker. Ze zijn, al dan niet ingemaakt, geneeskrachtig bij verkoudheid en koorts. Het oogsten van de bessen is lastig. Als je de bessen van de doornige takken haalt verlies je meteen veel sap. Beter kun je wat takken afknippen (let erop dat je de struik niet sloopt) en hier ofwel de besjes vanaf knippen, of ze eerst invriezen, om daarna de bessen eraf te slaan of breken.

Heesterroos Rosa rugosa

Heesterroos Rosa rugosaDe heesterroos is een echte plantsoenroos. Ook in de buitengebieden wordt hij vaak aangeplant. Op dit moment zijn de eerste rozenbottels al goed rijp, terwijl er ook nog roze of witte bloemen aan kunnen zitten (zie foto hieronder). In de duinen kun je de duinroos vinden, die er erg op lijkt, en op dezelfde manier bruikbaar is. De heesterroos wordt ook wel rimpelroos genoemd. De grote vruchten, die bij het afrijpen zacht worden, zijn makkelijk te verwerken. Ze bevatten veel vitamine C, vitaminen uit de B-groep, P en K, en diverse mineralen, suikers en pectine. Bij het verwerken moet je erop letten dat de pitjes met de haartjes niet in het voedsel terecht komen, de haartjes hebben namelijk een irriterende werking. Hier een recept voor een smoothie, waarbij je optimaal gebruik maakt van de vitaminen, mineralen en enzymen. Rozenbottels zijn aangenaam zoetzuur van smaak. Vind je de smoothie te zuur dan kun je er wat koudgeslingerde honing aan toevoegen. Deze zit vol met waardevolle enzymen, en is samen met de aminozuren, mineralen en sporenelementen daarom een gezonde en licht verteerbare toevoeging.

Wil je de Goed Voedsel nieuwsbrief ontvangen met steeds de laatste nieuwtjes, recepten en inspirerende informatie over eetbare wilde planten, rauw voedsel en plantaardig voedsel, klik dan hier.